Klimatsmarta val när du handlar mat
Mat.se har som första webbmatbutik lanserat en klimatmärkning, ett slags grönt jämförelsepris, på nästan 3 000 matvaror i sitt sortiment. Lika självklart som det är att denna information ska finnas för kunderna, lika svårt kan det vara att snabbt och enkelt förklara funktionen och fördelarna med denna nya märkning.
Vårt uppdrag
Uppdraget var att förtydliga, konkretisera och förenkla konceptet C02e (koldioxidekvivalent) för Mat.se:s befintliga och potentiella kunder. Som klippt och skuret för förenklingsbyrån Sultan & Sultan.
Så gjorde vi
Tillsammans med Mat.se tog vi fram en serie explainerfilmer samt banner- och printannonsering i rikstäckande dagspress (GP, SvD, Di, Expressen osv) där vi förklarade det nya konceptet med så lite pekpinnar som möjligt. Snarare kommunicerade vi vilka fördelar det kan ha för dina matvanor att jämföra vilket klimatavtryck olika varor har och möjligheten till att utmana dig själv. Helt under Mat.se:s devis "Lätt att handla rätt".
Kunde vi se något resultat?
Kampanjen är en del i ett varumärkesbyggande arbete på medel- och lång sikt för att ändra köpvanorna hos alla Mat.se:s kunder. Inte bara de mest klimathängivna. Vid lanseringen mottogs kampanjen väl och fick bra pressuppmärksamhet. Arbetet kommer att fortsätta.
Klimatmärkningen är framtagen i samarbete med Svenska Forskningsinstitutet, RISE.