Låt oss prata lite om...

Artikel, 5 juni 2022

..."inhouse-kompetens"

Ur vårt byråperspektiv tänker vi ofta på inhouse som något som vi ställs emot, något kundsidan håller sig med av olika anledningar. Men det gäller ju faktiskt i högsta grad oss själva också.

För att vara en kommunikationsbyrå att räkna med ska man ha allt inhouse. Vi ska kunna alla sociala medier, tillhöra Adobe-eliten, hålla god idéhöjd, samtidigt som vi programmerar, regisserar och sköter kameran. Inklusive cateringbiten. Det är ohållbart, tidskrävande och, faktiskt, dyrare än att ta in specifika kompetenser när det behövs. Samtidigt går reklambudskap och kampanjer mer och mer åt att vara dagsländor som ska ut snabbt och brinna en kort, kort stund. Kombinationen av de två är minst sagt obra.

Vi och många av våra branschkollegor är generalister och har väldigt bred kunskap, men ibland räcker inte lagets XP och skillpoints hela vägen. Så vad gör vi då? Det är då vi tar in spetskompetens utifrån för att ro projekten i land. För vår del har vi gjort det till en del av vårt arbetssätt, en del av vår vardag.

Men många tänker inte så. ”Kan själv” heter det lite för ofta. Vi ser det hos kunder och vi ser det hos kollegor i branschen - man vågar inte sträcka ut handen till kollegor under ett annat organisationsnummer för att ta hjälp och kanske bli bättre själv på kuppen.

På kundsidan låter man Hjördis på inköp sköta sociala medier för att ”hon är så duktig på att skriva”. Och Jonte har ju Photoshop på sin dator, han kan säkert fixa till de mobiltagna bilderna från mässan.

Känslan är att trenden bland större bolag också går mot att lämna sina byråer och skapa egna inhouse-arbetsgrupper. Det finns såklart fortfarande de som inte har resurser nog för en egen inhouse-avdelning. Eller de som kanske har en, men som består av en multitaskande, utmattad stackare som förväntas axla alla roller samtidigt. Eller som har ett dedikerat team, men som kanske saknar kompetenser inom vissa områden (animation, copy, filmredigering, kofösning or what have you). Vad gör de då?

Hur man än väljer att organisera sig som byrå, eller uppdragsgivare med egen kreativ avdelning, så kommer man förr eller senare att ställas inför frågan: Vad gör vi när kompetensen i inhouse-kompetensen inte räcker?

Vad sägs om lite outhouse-kompetens, kanske? Så jobbar vi idag. Med ett brett, stabilt nätverk av “byråkompisar” ser vi till så att två små kan bli en stor, en stor bli än större och projekt som annars aldrig hade nått hamn faktiskt kan ros hem till slut. Det gör att vi växer i våra respektive roller, vi växer i kundernas ögon och vi får dessutom samarbeta över ”blockgränserna” med personer som brinner för precis samma saker som vi. Som många gånger är bättre än oss, som vi lär oss av och skapar nya synergier. Avlastar inhouse-byråer när det behövs.

Det finns ett afrikanskt ordstäv som lyder ”If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together”. Det är bara att välja.

Vill du bli vår byråkompis? Hör av dig och fyll på med tankestoff, idéer och infallsvinklar! Den enda som bits hos oss är vår kontorsvalp Majken, men det är ju mest mysigt.

outhouse@sultan.se

Du känner dig sömnig och kroppen är tung som bly. När vi räknat till tre och knäpper med fingrarna kommer du att vakna upp och vilja bli kund hos oss. 1,2,3. Knäpp!