Creative Wine

Ska man långsiktigt överleva som vinimportör i Sverige gäller det att hitta och fylla luckor i Systembolagets sortiment. Systembolaget dikterar marknaden. och urvalsprocessen är hård för att ens ta sig in i beställningssortimentet. Att sedan ta sig in i ordinarie sortiment efter en kort och intensiv utvärderingsperiod som avgörs av främst försäljningsvolym (många gånger  under ”fel” säsong) är inte många förunnat.

Creative Wine var därför en av våra stora utmaningar
Vi skulle ta fram en produkt som var ny, annorlunda och lättsam, med potential att snabbt hitta en bred publik och även skulle ha funktionen som insamlare av kunduppgifter för nyhetsbrev samtidigt som den inte fick bryta mot någon av de stränga regler som kringgärdar alkoholförsäljning här i landet.

Resultatet av alla idéer mynnade ut i ett vin där man själv har möjlighet att designa sin egen etikett till vinet, för eget bruk eller som present.

Medan vår uppdragsgivare Hermansson & Co tog sig an uppgiften att hitta ett bra vin i Toscana, fick vi på vårt bord att ge produkten ett visuellt utryck och ta fram ett tekniskt flöde som uppfyllde alla formella krav samtidigt som det skulle vara så lätthanterad för användarna som möjligt. Därefter tog kodning och testning av det webbaserade designverktyget vid. Slutprodukten är vi stolta över, vi gjorde den så strömlinjeformad som det bara gick. Och backade upp den med beställningssida, säljmaterial för nyhetsbrev och animerad teaterfilm för sociala kanaler.

Utvärderingsperioden på Systembolaget pågår fortfarande.

Hemsida: Creativewine.se
Kund: Hermansson & Co